Møllergata 4-ever

M├©ller Eiendom_m├©nster 1080x1080 4_02

Vi lot de råeste graffitimalerne i Norge få frie tøyler til å dekorere fasaden til rivningsklare Møllergata 37, midt i Oslo sentrum. For første gang har over 70 writere malt side om side, for å ta bygget tilbake en aller siste gang. Resultatet har skapt en ny destinasjon i byen som blir stående som kunstgate og turistattraksjon gjennom sommeren.

IMG_0670

"Resultatet er blitt mye villere enn vi kunne drømme om. Underveis vokste helheten seg større enn summen av delene. Malerne, som egentlig bare skulle holde på i én dag, omfavnet muligheten til å ta over – ikke bare gata som det først var tenkt – men hele fasaden.

De fortsatte å komme tilbake med egen maling og rappelleringstau. Over flere uker har de videreutviklet kunstverket til å dekke hver ledige flate. Flere generasjoner med graffitimalere, fra de som startet å male på 80-tallet til dagens unge talenter, har deltatt i prosjektet, og alle har tatt fullt eierskap til veggen. Noe av det som har gjort størst inntrykk, har vært å se hvordan publikum har tatt imot den nye kunstpassasjen og hvordan alle som går forbi stopper opp for å ta bilder og snakke med kunstnerne. Menneskemøtene som har oppstått på tvers av generasjoner og mellom folk med ulike bakgrunner har skapt ringvirkninger vi vanskelig kunne forestille oss da vi startet prosjektet."

Cathrine Gram, initiativtaker og ildsjel, Møller Eiendom

Kunstnerisk leder for prosjektet Møllergata 4-ever er graffitikunstkurator Marthe Hem. Som en av få kvinner med en fot innenfor det originale norske graffitimiljøet har Marthe utviklet en sterk og tydelig stemme. Hennes hjertesak er å øke anerkjennelsen av til graffiti som kunstform, og vise hvordan gatekunst kan spille en rolle som katalysator for inkludering og medvirkning i byutviklingen.

Marthe Hem er tidligere leder for Karlstad Street Art Festival, kurator for Harbitz Torg Gatekunstfestival og kulturstipendiat fra Gustaf Frödings minne.

IMG_0770
IMG_3634

Historien

Historisk har Møllergata 37 vært et viktig bygg for norsk hiphopkultur. Bygget har blant annet huset hiphopmagasinet Kingsize, platestudioet Pass-It records, graffitiutstyrsutsalget Blackout og Oslo Skate Shop.

I lengre tid har området rundt bygget vært belastet og nedtagget. Eller at bygget ble tømt for leietagere, ble passasjen stadig mer tilgriset av røff graffiti.
Arrangementet «Fra hærverk til galleri» i regi av Rodeo arkitekter ga oss idéen om å transformere passasjen mellom Møllergata og Grubbegata til levende kunstgate og turistattraksjon de siste månedene av byggets levetid.

 

M├©ller Eiendom_m├©nster 1080x1080 2_02

Navigasjon i ukjent terreng

Hvordan manøvrerer man inn mot et miljø der alle opererer med alias, og helst jobber i skjul?
Kan en stor eiendomsaktør og en subkultur full av forakt for det etablerte og kommersielle forenes om felles interesser? Hva skjer når alle må møtes på en arena utenfor egen komfortsone? Og hva kreves det av mot, gjensidig respekt og tillit fra alle parter, for få et så grenseoverskridende samarbeid til å lykkes? Dette var spørsmål alle som har vært involvert har måttet stille seg underveis, for at vi har skullet kunne manøvrere i et terreng med mange fallgruver.

Resultatet av tillitseksperimentet er blitt et unikt monument over Møllergatas historie, og en verdig avskjed for et bygg som har hatt stor betydning for en hel generasjon av graffitikunstnere. Verket står til glede for Oslos innbyggere og besøkende frem til gaten stenges og bygget rives på sensommeren.

Vi håper du vil ta turen innom!

 

Kunstgate

– Møllergata 37 er ikke bare blitt en kunstgate som vekker oppmerksomhet og nysgjerrighet hos alle som går forbi. Den er blitt til som et resultat av et unikt samarbeid på tvers av norsk graffitikultur. Passasjen er transformert til en fargeeksplosjon med umiddelbar stoppeffekt. Alle som har vært med å male har kjent på inkludering, tilhørighet og eierskap.

Marthe Hem, kunstnerisk leder, Møllergata 4-ever

M4ever
M├©ller Eiendom_m├©nster 1080x1080 3_03

Vil du vite mer?

Kontakt:

Les en ny historie: